Om avdelningen
Inköp är en central funktion som ansvarar för att underlätta för sina kollegor runt om i organisationen vid införskaffandet av varor och tjänster, i syfte att hitta rätt produkt till rätt pris. Genom att effektivisera sina kollegors arbete kan mer tid tillägnas bolagets kunder.
Avdelningen gör detta genom att teckna strategiska samarbetsavtal med väl utvalda leverantörer. Då Balder är en långsiktig ägare med kunden i fokus behöver många aspekter behandlas utöver pris såsom kundnöjdhet, hållbarhet och leveranssäkerhet bland annat.
I en värld med alltmer tekniska lösningar är valet av leverantör bara en del av deras arbete. Inköp ansvarar även för att testa och utvärdera samt sätta ihop processen för sina kollegor. Så mycket som möjligt ska kunna skötas och integreras via bolagets CRM- och ekonomisystem, och flödet ska fungera hela vägen.
Inköp består av strategiska inköpare samt en inköpsanalytiker och en inköpschef. En stor del av arbetet utförs i samförstånd eller i arbetsgrupper med kollegor från övriga delar av bolaget.
Utöver att utse enstaka produkter och leverantörer är konceptlösningar för till exempel en lägenhetsrenovering eller en trapphusmodernisering frågor som inköp behandlar. De bevakar även löpande samtliga utgifter inom koncernen för att samla volymer, sänka kostnader och optimera processer.
Mikael Tegern, inköpschef säger att det bästa med inköp på Balder är det breda samarbetet med leverantörer, kollegor och kunder.