Om avdelningen
CRM är en central funktion som hanterar och ansvarar för Dynamics, ett av Balders kärnsystem. CRM arbetar för att systemet ska vara väl fungerande för samtliga användare. Det innefattar att på ett snabbt och smidigt sätt avhjälpa eventuella fel som uppstår samt att hantera de utvecklingsförslag som inkommer. Utöver det övervakas systemets funktioner och CRM-gruppen arbetar också med vidareutveckling av nya processer eller funktioner i systemet.
Organisationen bakom Dynamics består av en systemägare, en CRM-koordinator samt en chef för verksamheten. Till organisationen har vi även knutit Processägare och Dynamos vilka CRM har regelbundna avstämningar med för att förmedla information och hantera frågor som berör systemet.
Processägare kallas den som är ägare för en eller flera specifika processer i systemet. Rollen innebär ett löpande uppdrag i att säkerställa den befintliga processens funktionalitet samt dess framtida utveckling. Processägaren deltar i projekt som innebär påverkan av processen initierat av processägaren själv eller tack vare förslag som inkommit från användarna.
Dynamos är representanter från varje operativt område både från tjänstemanna- och arbetarsidan som agerar ambassadörer och förlängda armar till och från användarna på deras område. Dynamos deltar även i viss vidareutveckling av systemet efter behov och önskemål.
Helena Axelsson, Sverigechef säger att det bästa med att arbeta på CRM och med Dynamics är att systemet är så smidigt att anpassa eller utveckla. Dynamics är ett flexibelt system vilket möjliggör att CRM-gruppen på egen hand kan justera en process, lägga till nya fält eller skapa nya processer. Trots att avdelningen är liten till antalet hanterar de merparten av alla ärenden som inkommer från våra användare på egen hand, vilket är ett kvitto på den goda kunskap som gruppen besitter i systemet.